Studiu OIM: Creșele la locul de muncă și formalizarea activității bonelor vor crește considerabil numărul femeilor active financiar și încadrate în câmpul muncii
Peste 50% din populația Republicii Moldova, preponderent femei, cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, este inactivă din cauza responsabilităților familiale. Femeile realizează, în medie, de trei ori mai multă muncă de îngrijire neremunerată decât bărbații și reprezintă majoritatea (65%) din forța de muncă în domeniul îngrijirii la nivel mondial. Din lipsă de servicii publice de îngrijire a copiilor cu vârsta de 0-3 ani, doar 15% din copiii de vârstă antepreșcolară sunt încadrați în instituții de îngrijire timpurie. Prin introducerea serviciilor alternative de îngrijire a copiilor, această situație se poate îmbunătăți semnificativ. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu realizat de Organizația Internațională a Muncii (OIM) care a analizat sistemele de piață a sectorului de îngrijire a copiilor.
Studiul prezintă situația serviciilor de îngrijire a copiilor, analizează aspectele legislative ale sectorului, prezintă practici internaționale de succes și vine cu recomandări care ar îmbunătăți acest sistem.
Îngrijirea disponibilă pentru copiii mici este asigurată, preponderent, prin servicii informale, cum ar fi îngrijitorii/îngrijitoarele de copii (bonele, care, în mare parte, nu au studii calificate în domeniu). Noua lege solicită ca specialiștii în îngrijirea copiilor să aibă o calificare specială, ceea ce ar spori calitatea îngrijirii copiilor.
,,Actuala analiză a sistemelor de piață a sectorului de îngrijire a copiilor ne pune la dispoziție perspective asupra principalelor oportunități și bariere ale noilor forme de îngrijire alternativă a copiilor. Concluziile acestuia ne vor ajuta să implementăm Programul național privind servicii de îngrijire a copiilor cu vârsta până la trei ani, pentru 2023-2026, al cărui scop este de a crea și de a oferi servicii de îngrijire a copiilor de calitate și de a sprijini părinții în rolul lor educațional, oferindu-le, în același timp, posibilitatea de a participa activ pe piața forței de muncă”, susține Felicia Bechtold, Secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
În decembrie 2022, Parlamentul Republicii Moldova și-a propus să faciliteze utilizarea serviciilor de îngrijire a copiilor de 0-3 ani prin aprobarea Legii privind serviciile alternative de îngrijire a copilului, care permite instituirea a trei forme legale, private, de îngrijire a copilului: 1) servicii de îngrijire a copiilor la locul de muncă 2) servicii de îngrijire a copiilor de tip familial și 3) servicii individualizate de îngrijire a copilului.
Referitor la cererea de servicii alternative de îngrijire a copiilor, discuțiile în focus grupuri, desfășurate în cadrul acestui studiu, au arătat că femeile ar prefera serviciile de îngrijire a copiilor organizate de angajator la locul de muncă. Percepția este că serviciile organizate de angajator ar asigura că îngrijitorii au calificările necesare, sunt ușor de accesat, iar mamele ar putea veni oricând să-și verifice copiii.
Pe locul doi, în rândul preferințelor, se află serviciile de îngrijitori/îngrijitoare de copii (bonă). Aceste servicii par mai atractive decât îngrijirea copiilor de tip familial, deoarece bonele ar rămâne în casa familiei, iar părinții ar putea să aleagă cu atenție bona și să-i monitorizeze singuri activitatea.
,,În cadrul elaborării acestui raport au fost analizate oportunitățile și constrângerile inițierii serviciilor alternative de îngrijire a copiilor de către angajator la locul de muncă. În contextul în care ne propunem pilotarea acestor tipuri de servicii de îngrijire alternativă, dar și datorită faptului că serviciile de îngrijire a copiilor deschise de angajatori sunt reglementate pentru prima dată în Moldova, salutăm prezentarea în raport a bunelor practici internaționale în domeniu, care sunt utile contextului național și reprezintă o sursă de inspirație pentru sectorul privat”, precizează Vlad Calminschi, director executiv al Confederației Naționale a Patronatului din Republica Moldova.
Atât în zonele rurale, cât și în cele urbane, cererea de servicii de îngrijire a copiilor este influențată de resursele financiare ale părinților, de opțiunile de transport. În plus, majoritatea grădinițelor nu oferă servicii în funcție de nevoile părinților. De exemplu, multe grădinițe se închid în timpul verii pe o durată de până la câteva luni. De asemenea, programul de lucru al grădinițelor din unele localități este mai restrâns, astfel încât părintele este obligat să ia copilul mai devreme.
”Cu regret, salariații deseori întâmpină dificultăți pentru îmbinarea muncii cu responsabilitățile de părinte, în special în cazul copiilor preșcolari și celor din clasele primare, care nu pot fi lăsați fără supravegherea adulților în afara orelor de studii sau în perioada vacanțelor. În acest context, serviciile de îngrijire, atât cele organizate de autoritățile publice, cât și cele private necesită a fi extinse și diversificate, inclusiv cu servicii organizate de către angajatori, care să fie motivați prin acordarea facilităților, inclusiv de ordin fiscal”, consideră Polina Fisticanu, șefa departamentului protecție social-economică al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.
Acest studiu va ajuta Guvernul Republicii Moldova să îmbunătățească disponibilitatea și accesibilitatea serviciilor de îngrijire a copiilor cu vârsta de 0-3 ani. Studiul a fost elaborat în cadrul Proiectului ”Sistemul de îngrijire a copiilor în Moldova: O abordare sistemică pentru îmbunătățirea ofertei și consolidarea formalizării”. Proiectul este implementat în cadrul unui parteneriat global OIM-SIDA și are drept scop îmbunătățirea sistemului de îngrijire a copiilor din Republica Moldova.