(INTERVIU) Igor Corman: În pofida provocărilor, am devenit mai tari şi acum stăm bine pe poziții

(INTERVIU) Igor Corman: În pofida provocărilor, am devenit mai tari şi acum stăm bine pe poziții

În cadrul unui interviu acordat portalului www.tribuna.md, administratorul SEBN MD, Igor Corman a vorbit despre realizările şi provocările din cei şapte ani de activitate ai companiei în Moldova, dar şi despre planurile de viitor.

T: Domnule Corman, SEBN MD marchează şapte ani de activitate în Republica Moldova. Care sunt cele mai mari realizări în aceşti ani?

I.C.: Cea mai mare realizare este faptul că am îndreptățit așteptările investitorilor noștri, materializând obiectivele trasate în două din cele mai moderne fabrici din industria automotive din Republica Moldova, în instruirea și integrarea a peste 3000 de angajați din peste 260 de localități. Am crescut, ne-am dezvoltat și continuăm să perseverăm în atingerea indicatorilor de producție planificați și atragerea de noi proiecte. Ne mândrim cu două locații moderne în Orhei și Strășeni, cu o suprafață de 34 000 metri pătrați, dotate cu echipamente și utilaje moderne, cu condiții de muncă europene spre satisfacția și motivația angajaților noștri. Am adus aici deja 3 proiecte, ceea ce demonstrează că avem un sistem de management a calității produsului funcțional, menținut la cel mai înalt nivel.

Astăzi, privind în urmă, constat cu satisfacţie că, în aceşti şapte ani, am parcurs un drum lung şi anevoios, dar am ştiut să facem faţă sarcinilor trasate, ceea ce mă face mândru de echipa pe care am onoarea să o conduc.

T: Care au fost cele mai mari provocări în aceşti şapte ani şi cum aţi reuşit să le faceţi faţă?

I.C.: Pe parcursul acestor ani, într-adevăr au fost multe provocări, dar echipa de management a știut să le trateze drept oportunități și să exceleze la nivel de performanțe. Cea dintâi provocare a fost în anul 2016, când am dat start procesului de producție într-o hală interimară din orașul Orhei. Dat fiind faptul că producția de cablaje este o noutate în rândul populației, am fost nevoiți să o începem de la zero cu instruirea și dezvoltarea cunoștințelor și competențelor angajaților. În toamna anului 2017, a urmat darea în exploatare a noii fabrici din Orhei cu suprafața de 28 000 de metri pătrați și startarea procesului de producție în noua locație. Extinderea capacităților de producție și creșterea volumelor din partea clientului a implicat o nouă provocare, creșterea capacităților de personal, în contextul accesării celui de-al doilea proiect VW T6.1. Drept urmare a unei campanii de recrutare intense, am reușit să atingem capacitatea maximă de personal (peste 4000 de angajați) în anul 2019 și să realizăm indicatorii de producție planificați. Cu “motoarele” la capacitate maximă am reușit să producem și să livrăm în termenii stabiliți volumele solicitate de client. Însă anul 2020, a venit cu o provocare neașteptată, pandemia COVID-19, care a afectat lanțurile de producere, aprovizionare și livrare din toate sistemele. Nu am fost ocoliți nici noi. Clientul a staționat o perioadă, respectiv și noi am fost nevoiți să staționăm, însă am fost alături de angajații noștri, continuând cu achitarea salariilor și păstrarea locurilor de muncă. După 3 luni de activitate parțială, am revenit în forță cu respectarea tuturor măsurilor de prevenire și protecție împotriva COVID-19. Anul 2021 a fost marcat de o nouă criză la nivel mondial, criza semiconductoarelor. Insuficiența sau lipsa acestora a condiționat o mare fluctuație a comenzilor. În acest context, o mare provocare a fost gestionarea capacităților de personal, astfel încât să asigurăm realizarea volumelor și livrarea acestora în termenii stabiliți. Războiul din Ucraina, urmată de criza energetică au pus la mare încercare toate capacitățile noastre și însăși continuitatea activității de producere în condițiile șubrede de securitate și siguranță cu impact atât pentru angajații noștri, cât și pentru produsele noastre. Am reușit să ne adaptăm și cu această nouă realitate. Am luat în calcul toate riscurile și ne-am regândit strategiile de diminuare și înlăturare a impactului acestora, ca să reușim astăzi să ne continuăm activitatea în condiții normale de lucru.

În paralel cu toate aceste provocări, constat cu satisfacție că am reușit la capitolul eficiență, calitate, costuri și am ajuns să fim unul dintre cele mai bune proiecte cu cei mai buni indicatori economici din grupul Sumitomo Electric Bordnetze și asta cred că e un lucru foarte important. În pofida provocărilor, am devenit mai tari şi acum stăm bine pe poziții.

T: În aceşti ani, în activitatea SEBN MD s-au implicat mii de cetăţeni ai RM. Cum credeţi, ce-i atrage cel mai mult pe oameni la SEBN MD?

I.C.: Oamenii sunt interesaţi să aibă un loc de muncă în condiții bune şi noi îl oferim. Avem o fabrică modernă, cu condiții de muncă foarte bune – începând de la temperatură constantă, indiferent că este vară sau iarnă, cantina unde angajaţii sunt asiguraţi cu hrană din contul companiei şi terminând cu transportul gratuit pus la dispoziție de către noi. Pe lângă acesta, avem și alte facilități cum ar fi, spre exemplu, cabinetul medical din incinta fabricii, unde angajații beneficiază de asistența medicală necesară, pe loc. În afară de aceasta, oferim și salarii motivante, în continuă creștere, raportate la performanța individuală a fiecărui angajat. Pot afirma cu certitudine, că la fabrica de cablaje SEBN MD se investeşte în oameni.

T: Planificaţi şi în continuare să faceţi noi angajări? Dacă da, căror condiţii trebuie să corespundă cei ce aspiră să se alăture familiei SEBN MD?

I.C.: Recrutarea și selecția personalului este un proces continuu, mai ales în cazul companiilor mari. Factorul principal care condiționează procesul este fluctuația personalului. Oamenii pleacă peste hotare, fie în căutarea unui venit mai mare, fie pentru întregirea familiei, iar acest fenomen nu poate fi oprit. În acest sens, angajările la fabricile noastre sunt deschise. Sunt bineveniți locuitorii raioanelor Orhei, Strășeni, Telenești, Criuleni, Rezina, Florești, Șoldănești, Călărași, Nisporeni, Hâncești.

Cu referire la criteriile de eligibilitate ale candidaților la angajare, mergem după lozinca: „Vine cine vrea, rămâne cine poate”. Noi am creat condiții foarte bune ca procesul de integrare a noilor angajați să fie unul rapid și eficient. Fiecare angajat beneficiază de instruire și integrare în Centrul nostru tehnic de instruire, unde fiecare persoană își formează competențele elementare în domeniul asamblării cablajelor. Pe parcursul întregii perioade de instruire, angajații beneficiază și de salariu.

T: Ştim că aţi acordat şanse de a se încadra în activitatea SEBN MD şi de a creşte profesional la mulţi tineri de la şcoli profesionale, universităţi etc. Veţi continua activităţile în cadrul programului învăţământului dual?

I.C.: Prioritatea noastră este atragerea de tineri talentați și dornici de muncă și performanță, iar învățământul dual este una din sursele forte ale realizării acestui deziderat. În acest sens, cred că este cazul să amintesc de două parteneriate pe care le avem. În primul rând – parteneriatul în cadrul Programului învățământul profesional tehnic dual. SEBN MD este partener în cadrul acestui Program începând cu anul 2017. Avem încheiate acorduri de colaborare cu Școala Profesională din Orhei și cu Colegiul de Inginerie din Strășeni. În cadrul Programului de formare profesională implementat în parteneriat cu Școala Profesională din Orhei, sunt antrenați elevi la specialitatea electromontor, utilaje de dispecerat și teleautomatică. În cadrul Programului de formare profesională implementat în colaborare cu Colegiul de Inginerie din Strășeni, sunt antrenați elevi la specialitățile utilaj industrial și accesorii și mecatronică.

Cel de-al doilea parteneriat l-am demarat în 2018, când UTM și SEBN MD au semnat un acord de parteneriat în domeniul învățământului, științei, elaborării și realizării unor programe de învățământ corelate cu industriile și practicile moderne în vederea asigurării economiei naționale cu cadre profesioniste. Astfel, noi oferim studenților locuri pentru stagii de practică în conformitate cu profilul ales. Specialiștii companiei se implică activ în procesul de pregătire a inginerilor și colaborare cu personalul didactic al UTM în vederea studierea proceselor tehnologice și nu numai.

Apropo, SE Bordnetze SRL are un portofoliu vast de producție, ce reprezintă, de fapt, o ușă larg deschisă pentru studenții care vor opta pentru specialități ce țin de construcția de mașini, ingineria electrică, IT, sistemul de management al calității etc. Mai ales că stagiarii beneficiază de șansa angajării în cadrul companiei după absolvirea instituției de învățământ.

T: Pe lângă activităţile de business, veniţi periodic cu acţiuni sociale, filantropice în anumite localităţi. Ce vă determină să aveţi astfel de activităţi?

I.C.: Implicarea în proiecte sociale este o preocupare permanentă a fabricii noastre. De fapt, aşa e în toată lumea – companiile nu fac doar business, ci şi implementează proiecte sociale. În anul 2017, SEBN MD a lansat proiectul „Suport pentru o educație de calitate”, cu scopul facilitării accesului la o educație de calitate al copiilor din medii dezavantajate prin dotarea instituțiilor educaționale cu echipamente, materiale și mijloace didactice. La 5 ani de la lansarea proiectului, peste 20 de instituții educaționale au beneficiat de donații în valoare de peste 1 milion de lei. Domeniile de suport au constat în: asigurarea cu echipament IT și accesorii, dotarea cu echipament și inventar sportiv, dotarea cu materiale și mijloace didactice, fond de carte pentru copii , echipament tehnic și materie primă pentru dotarea Laboratorului Tehnic al Școlii Profesionale din orașul Orhei, susținerea și promovarea sportului de performanță și a modului sănătos de viață prin asigurarea cu echipament sportiv de performanță.

Ne-am implicat și în Campania de prevenire și reducere a riscurilor de infectare cu COVID-19, oferind un suport de 100 000 lei Spitalului Raional Orhei și Primăriei Municipiului Orhei, precum și Primăriei municipiului Chișinău pentru achiziționarea de echipamente de prevenire și protecție.

Numai în acest an, am sprijinit două centre de refugiați ucraineni de la Orhei și un centru de la Strășeni. De asemenea, am transferat un milion de lei la bugetul de stat, anume pentru suportul refugiaților din Ucraina

Ne străduim să fim utili nu doar comunităţilor locale, ci şi ţării, în general. Cifra noastră de afaceri anuală este de circa 70 milioane euro sau 1,4 miliarde lei. Până în prezent, am transferat peste 400 milioane de lei la bugetul statului, deci vorbim de o contribuţie importantă.

T: Ce planuri aveţi pentru următorul an de activitate? Care vor fi priorităţile?

I.C.: În primul rând, în următorul an de activitate, ne dorim să fie pace în regiune, să fie stabilitate, pentru că doar în condiții pașnice, poți face planuri de viitor. Pentru anul ce urmează (2023), avem siguranța continuității proiectelor pe care le implementăm. Iar noi vom continua la nivelul maxim de eficiență și productivitate pe care l-am demonstrat până acum.

Share