Planurile de admitere în colegii și școli profesionale au fost făcute publice
Planurile de admitere în colegii și școlile profesionale, cît și proiectul de restructurare a rețelei de instituții de învățămînt profesional tehnic au constituit subiectele de bază în cadrul unei conferințe de presă organizată ieri, 8 iulie, de Ministerul Educației.
Potrivit Lorettei Handrabura, viceministra în exercițiu a educației, admiterea în colegii și școli profesionale va începe pe data de 16 iulie, concomitent cu admiterea în licee. În anul curent, pentru cele 80 de programe de formare din colegii a fost rezervat un plan de admitere de 9065 de locuri, dintre care 4309 sînt cu finanțare bugetară, iar 4021 – cu finanțare pe bază de contract. Din numărul total de locuri, 735 au fost rezervate pentru instituțiile private. Totodată, a fost majorat și numărul de locuri pentru instruirea la progamul cu frecvență redusă – 240, cu 60 mai mult față de anul precedent.
Cele mai multe locuri – 1161, au fost repartizate pentru medicina generală. Alte 670 – pentru specialitățile transport auto, 505 – pentru informatică, 485 – pentru contabilitate , 271 – pentru pedagogie preșcolară, iar 250 – pentru asistența socială.
”În cazul colegiilor, candidații au dreptul să participe la concursul de admitere concomitent la trei specialități, în cadrul aceleeași instituții de învățămînt, dar pot fi înmatriculați numai la o singură specialitate din cele pentru care au optat”, a menționat Loretta Handrabura.
Admiterea în colegii se va încheia pe data de 8 august, rezultatele urmînd să fie afișate pînă la 10 august. În perioada 11-13 august se va desfășura concursul repetat pentru locurile rămase neacoperite, iar rezultatele finale vor fi anunțate pînă la 15 august.
În cazul școlilor profesionale, planul de admitere prevede 11 mii de locuri, inclusiv 9701 – cu finanțare de la buget și 1299 – pe bază de contract. Alte 180 de locuri au fost repartizate pentru instituțiile private.
Cele mai multe locuri cu finanțare de la bugetul de stat – 2475, au fost rezervate pentru domeniul construcții. În același timp, 889 locuri au fost alocate pentru formarea bucătarilor, 840 – pentru meseria mecanic auto, iar 640 – pentru electrosudor montator.
Viceministra Handrabura a mai spus că în planul de admitere pentru școlile profesionale au fost incluse 25 de meserii noi. Majoritatea acestora , 7 la număr, fac parte din domeniul construcții, cîte patru meserii noi au fost repartizate pentru domeniile agricultură și transport, iar cîte trei meserii au revenit domeniilor industrie și servicii.
O altă noutate este că elevii care nu au absolvit gimnaziul, dar au atins vîrsta de 16 ani, pot participa la concursul de admitere în școlile profesionale. Candidații respectivi pot opta pentru meseriile cu durata de instruire de doi ani, în baza unui certificat de confirmare a studiilor urmate, eliberat de instituția de învățămînt general în care și-au făcut studiile.
Viceministra educației a mai anunțat că în anul curent a fost rezervat un număr mai mare de locuri la meseriile propuse pentru instruirea duală – 340, față de 60 în anul trecut. Instruirea duală – care presupune îmbinarea orelor teoretice din cadrul instituției de învățămînt cu orele practice, organizate nemijlocit la întreprindere, a fost pilotată în cadrul ”Draxelmayer Automotive” SA. În anul viitor de studii învățămîntul dual va fi extins și pentru alte meserii, în parteneriat cu alte întreprinderi din economia națională.
Admiterea în școlile profesionale se va încheia pe data de 14 august, urmînd ca rezultatele să fie anunțate pînă la data de 16 august.
În perioada 17-20 august va avea loc concursul repetat pentru locurile neacoperite, iar anunțarea rezultatelor finale se va face pînă la data de 25 august.
Referindu-se la proiectul de restructurare a rețelei de instituții de învățămînt profesional tehnic, Loretta Handrabura a menționat că proiectul are drept scop consolidarea capacității școlilor profesionale și colegiilor, dar și crearea unor centre de excelență în domenii prioritare pentru economia națională.
În conformitate cu prevederile Codului educației, pînă la începutul anului de studii, școlile de meserii urmează a fi reorganizate în școli profesionale. Totodată, după aprobarea proiectului de către Guvern, urmează să fie reorganizate și școlile profesionale care nu asigură calitatea instruirii, avînd un potențial didactic limitat și un număr mic de elevi.
Propunerea Ministerului Educației se bazează pe rezultatele unui raport de cartografiere elaborat cu sprijinul unui proiect al Uniunii Europene. Potrivit lui Adrian Stoica, consultant în cadrul proiectului Uniunii Europene ”Asistență tehnică pentru învățămîntul și formarea profesională în Republica Moldova”, evaluarea s-a făcut în baza a cinci criterii: resursele umane, procesul educațional, baza tehnico-materială, colaborarea cu mediul academic, finanțarea instituției. Astfel, din cele 97 de școli profesionale evaluate, 24 au obținut calificativul ”bine”, altele 45 – ”mediu”, iar 24 – ”slab”. Raportul a mai arătat că statul alocă tot mai mulți bani pentru acest sector, în timp ce numărul de elevi scade constant an de an, iar baza tehnico-materială nu se dezvoltă. Alocările bugetare pentru școlile profesionale și colegii au crescut cu 40 la sută din anul 2008. În același timp, potrivit raportului de evaluare, fiecare al doilea bloc de studii este în stare avansată de uzură, fiecare a treia cantină din școlile profesionale nu funcționează, iar din numărul total de 199 de cămine doar 132 sînt utilizate.
Ca o soluție pentru situația creată Ministerul Educației a propus instituirea, în următorii ani, a 10 centre de excelență și consolidarea rețelei de școli profesionale care să răspundă celor mai înalte rigori de calitate.
Silviu Gîncu, șef direcție învățămînt secundar profesional și mediu de specialitate a relatat că la prima etapă se propune instituirea a cinci centre de excelență pe domeniile: construcţii; industria uşoară; informatică şi tehnologii informaţionale; servicii şi alimentaţie publică; transporturi.
Proiectul mai prevede că cinci școli de meserii vor fi reorganizate în școli profesionale, iar altele cinci vor deveni filiale ale unor școli profesionale din imediata apropiere. Totodată, în 2 instituții cu cele mai slabe rezultate va fi sistată admiterea si, respectiv, activitatea – este vorba despre școala de meserii din Fălești și cea din Todirești, Anenii Noi. În cele două instituții numărul de elevi este foarte mic și aproape egal cu cel al angajaților, baza tehnico-materială – deplorabilă, iar la Toderești nici un profesor nu are grad didactic.
Proiectul cu privire la restructurarea rețelei de instituții de învățămînt profesional tehnic urmează să intre în vigoare după aprobarea acestuia de către Guvern.
Doina Secrieru