CCRM, despre auditul Rapoartelor financiare ale r. Cimișlia: Denotă abateri și iregularități
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), la data de 8 decembrie curent, a examinat în cadrul ședinței online, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare ale raionului Cimișlia (UAT de nivelul II) încheiate la 31 decembrie 2020 și Raportul auditului conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anul 2020 la UAT raionul Cimișlia (UAT de nivelul II), transmite OFICIAL.
Scopul auditului financiar a constat în oferirea unei asigurări rezonabile că rapoartele financiare nu sunt afectate de denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.
La rândul său, auditul de conformitate a avut drept scop oferirea unei asigurări rezonabile asupra conformității formării și utilizării fondurilor și patrimoniului public de către UAT raionul Cimișlia în anul 2020.
Raionul Cimișlia este o unitate administrativ-teritorială amplasată pe o suprafață de 923,7 km² și care dispune de o populație de circa 49,29 mii locuitori. Din bugetul UAT r. Cimișlia (nivelul II) sunt finanțate 52 instituții cu un efectiv de personal de 1207 unități. De asemenea, Consiliul Raional Cimișlia este fondatorul a 14 instituții publice și 4 întreprinderi municipale.
Potrivit datelor rapoartelor financiare ale UAT r. Cimișlia la 31 decembrie 2020 valoarea totală a activelor a constituit 217,23 mil. lei. Veniturile au fost executate în suma de 164,05 mil. lei sau 97,7 la sută din bugetului precizat, iar cheltuieli de casă – în sumă de 160,26 mil. lei sau 92,7 la sută din volumul alocațiilor precizate.
Constatările auditului au determinat Curtea de Conturi să ofere opinie cu rezerve, evidențiind cele mai principale deficiențe:
majorarea valorii contului „Clădiri” cu 7,09 mil. lei ca urmare a înregistrării neconforme a clădirilor în curs de execuție și reparațiilor în curs de execuție la clădirile proprietate a UAT de nivelul I, precum și ca urmare a înregistrării duble a clădirii azilului de bătrâni în suma de 2,78 mil. lei;
supraevaluarea contului „Construcții speciale” cu 30,48 mil. lei în urma netransmiterii proprietarilor drumurilor locale (UAT de nivelul I) și regionale (ÎS ASD) a valorii lucrărilor de construcție și reparație capitală a drumurilor în sumă de 24,87 mil. lei, a clasificării incorecte a unor bunuri imobile de 3,37 mil. lei, etc;
majorarea contului „Investiții capitale în active în curs de execuție” cu suma de 2,28 mil. lei determinată de nedecontarea obiectelor transmise UAT de nivelul I în suma de 1,17 mil. lei și ne reflectarea la contul „Instalații de transmisie” a obiectelor date în exploatare în sumă de 1,11 mil. lei;
diminuarea valorii contului „Alte forme de participare în capital în interiorul țării” în suma de 9,59 mil. lei în urma nereflectării ca investiții a mijloacelor fixe transmise în gestiunea entităților fondate. Auditul a fost limitat în evaluarea valorii a 5 construcții (garaje/depozite) cu suprafața de 1,23 mii m2, înregistrate ca proprietate a Consiliului Raional Cimișlia, dar nereflectate în evidența contabilă, aflate în gestiunea IMSP SR Cimișlia și IMSP CS Cimișlia.
Ca urmare a deficiențelor indicate, rezultatul financiar al UAT r. Cimișlia în anul curent a fost diminuat cu 0,73 mil. lei și majorat pentru anii precedenți cu 15,2 mil. lei.
Potrivit informațiilor prezentate de instituțiile publice din subordinea UAT r. Cimișlia în anul 2020 au fost efectuate achiziții în sumă totală de circa 56,7 mil. lei, dintre care achiziții de valoare mică în sumă de 28,7 mil lei, sau 50,7 % din achizițiile totale.
Totodată, auditul a constatat nedeclararea de către instituțiile bugetare a unor cheltuieli în sumă de peste 2 mil. lei, reieșind din faptul că, potrivit rapoartelor privind executarea bugetului, cheltuielile de casă raportate au constituit circa 58,8 mil. lei. Cele indicate denotă lipsa unei evidențe conforme a procurărilor, clasificarea incorectă a acestora și, respectiv, lipsa transparenței achizițiilor publice.
UAT r. Cimișlia nu a asigurat înregistrarea conformă, în Registrul bunurilor imobile, a drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile proprietate publică locală. De exemplu, dreptul de proprietate asupra terenurilor pe care este amplasată tabără de odihnă „Izvoraș” s. Zloți , în care au fost efectuate investiții în valoare de peste 15 mil. lei, este înregistrat după Republica Moldova. De asemenea lipsește înregistrarea în evidența contabilă a drepturilor și valorii construcțiilor speciale amplasate în această tabără.
UAT r. Cimișlia nu a asigurat aprobarea conformă a statutelor instituțiilor publice de învățământ. Astfel, din 21 entități în statutele acestora în calitate de fondator sunt indicate, la 10 instituții – Consiliul Raional Cimișlia, iar la 9 instituții – Ministerul Educației și Cercetării și la 2 instituții – Direcția de învățământ.
În final, Curtea de Conturi a concluzionat că deși UAT r. Cimișlia a întreprins unele măsuri pentru asigurarea unei gestiuni corespunzătoare a procesului bugetar și a patrimoniului public local, încă mai persistă domenii care nu corespund spiritului regularității și bunei guvernări. Astfel, auditul denotă abateri și iregularități, cum ar fi: neimplementarea unor proceduri de control intern care ar responsabiliza părțile angajate în procesul bugetar; nerespectarea procedurilor de achiziție a mărfurilor, lucrărilor și serviciilor; utilizarea neregulamentară a mijloacelor publice destinate valorificării investițiilor și reparațiilor capitale; neasigurarea înregistrării integrale a dreptului de proprietate etc. În context, Curtea de Conturi a înaintat recomandări pentru remedierea lacunelor, precum și pentru diminuarea riscurilor identificate.