Lucruri pe care nu le știai despre postul vamal Leușeni
Postul vamal Leușeni este un post vamal rutier internațional, unul dintre cele mai tranzitate posturi vamale din țară.
Satul Leușeni a fost menționat documentar în anul 1425 cu denumirea Aliușeni, când domnitorul Alexandru cel Bun dăruia slugii sale Aliuș un loc pustiu la gura Nârnovei ca să-și facă sat. În documentele epocii, satul apare cu denumirea „Vadul Călugărilor” (în 1454) şi „sat la gura ocoalelor” (în 1482).
Cât despre postul vamal Leușeni, istoria acestuia datează încă de la începutul anilor ’60, primul șef fiind numit Alexandru Popov.
Prin anii 1959 – 1961 pe aici circula doar autocarul cu ruta Iaşi-Chişinău.
În perioada 1961-1964, actualul post vamal Leușeni se numea punct grăniceresc de trecere, iar din 1964 până în 1978 figurează în calitate de post vamal al vămii Ungheni. Începând cu anul 1978 şi până în ianuarie 1992, devine cunoscut sub numele de vama Leuşeni cu postul vamal Prut (Cantemir).
Acum patruzeci de ani, când Moscova a fost gazda celei de-a XXII-a ediții a Jocurilor Olimpice, care urmau să se desfășoare pentru prima dată pe teritoriul Uniunii Sovietice, Republica Sovietică Socialistă Moldovenească a fost prima dintre republicile sovietice care a preluat ștafeta Torței Olimpice. Transmiterea torței a avut loc la vama Leușeni.
În anul 1991 este creat Departamentul de Stat pentru Control Vamal, iar din 04 ianuarie 1992 începe istoria propriu-zisă a postului vamal Leuşeni (pe atunci birou vamal), cu posturile vamale interne Hâncești și Nisporeni.
Între anii 1995 –1999, în cadrul biroului vamal Leuşeni a activat Centrul de reciclare şi perfecţionare a cadrelor din sistemul vamal.
În anul 1997, pe teritoriul postului a fost creată o structură mai puţin obișnuită – Muzeul de contrabandă. Ideea fondării aparţine dlui Ion Mereuţă, pe atunci şef al vamei Leuşeni. De-a lungul anilor a fost întregit cu noi exponate, având 20 de standuri, unde se aflau peste 200 de obiecte şi mostre de mărfuri de contrabandă: arme, obiecte de uz personal, care au servit drept ascunzişuri pentru valută, arme, obiecte din metale preţioase etc.
În anul 2002 a fost finisată construcţia Terminalului pentru Secţia Tranzacţii economice externe, care a fost finanţată de Uniunea Europeană.
Tot în acest an, la Leușeni este implementat SI “Frontiera”, iar în anul 2005 este implementat Sistemul Informațional ”Asycuda World”.
Un rol important în efectuarea controlului vamal în cadrul acestui post îi revine antrepozitului vamal public Leuşeni, care a fost pus în funcţiune în 2011 şi a creat posibilitatea efectuării unui control vamal fizic minuţios al loturilor de marfă, transportate în camioane de mare tonaj.
În anul 2015 este dat în exploatare noul Terminal pe direcția ieșire pasageri. Tot în acest an, cu susținerea Ambasadei Chinei în Republica Moldova şi a Guvernului Chinei, a fost construit primul scaner staționar din Republica Moldova – cel mai performant echipament de scanare. Durata scanării unui autocamion s-a redus de trei ori, astfel fiind fluidizat traficul de mărfuri şi transport.
Începând cu 1 iulie 2015, Serviciul Vamal al Republicii Moldova în colaborare cu autoritatea vamală din România și cu sprijinul Comisiei Europene implementează proiectul-pilot privind recunoașterea Agenților Economici Autorizați (AEO) din UE la postul vamal de frontieră Leușeni.
În anul 2020, Serviciul Vamal al Republicii Moldova cu asistența financiară a Uniunii Europene, prin intermediul Programului Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020, a demarat lucrări de construcție în vederea modernizării și extinderii infrastructurii postului vamal Leușeni, prin efectuarea lucrărilor de reabilitare și modernizare a clădirilor, construcția pavilioanelor noi pentru efectuarea procedurilor vamale, modernizarea și extinderea infrastructurii, revitalizarea sistemului de alimentare cu apă și reconstrucția sistemului de canalizare.
Regimul de lucru în postul vamal Leușeni este de 24/7. În prezent, numărul funcționarilor vamali care activează aici constituie 78 persoane.