Economist: Prețul la produsele petroliere este format din 3 componente…

Economist: Prețul la produsele petroliere este format din 3 componente…

Agenția Națională de Reglementare în energetică a publicat raportul anual de monitorizare a pieței produselor petroliere, ceea ce ne permite să facem primele concluzii și constatări, susține economistul Veaceslav Ioniță.

„Anul trecut companiile petroliere au aplicat cel mai mare adus comercial le Benzina 95, de 3.43 lei/litru, cea ce este cu 65 bani/litru sau 25% mai mult decât în perioada când prețurile la produsele petroliere erau plafonate (anii 2017-2018). În an de criză, când prețul la Petrol a atins cota minimă din ultimii 25 ani, moldovenii nu au reușit să se bucure pe deplin de prețuri mici la Benzină și Motorină”, declară Ioniță.

La fel, economistul susține că cele mai mici adausuri comerciale petroliștii au aplicat în anii, când prețul la produsele petroliere erau reglementate prin plafonare de ANRE.

„Să ne amintim că în 2015 și începutul lui 2016 în Moldova brusc au crescut prețurile le Benzină și Motorină, iar petroliștii aplicau un adaos comercial de până la 5 lei/litru, fapt ce a nemulțumit oamenii, au urmat proteste, iar parlamentul prin lege a instituit plafonarea prețurilor. Nu am considerat nici odată această plafonare ca o soluție bună, dar viața a demonstrat că de fapt a fost unica soluție care a dat rezultate pozitive în Moldova. Astfel în cei 2,5 ani de plafonare a prețurilor adausul comercial al companiilor petroliere a fost în mediu de 2,58 lei/litru. În 2019 plafonarea prețurilor la produsele petroliere a fost anulată și rezultatul nu s-a lăsat mult așteptat, mai întâi ei au majorat adaosul până la 3,05 lei/litru în anul 2019, iar în 2020 au ajuns la un adaos mediu anual record de 3,43 lei/litru”, comunică expertul.

Prin urmare, Ioniță spune că prețul la produsele petroliere este format din 3 componente: 1) prețul de import, 2) Impozitele percepute de stat, 3) adausul operat de companiile petroliere importatoare.

„Astfel în 2020, prețul mediu de import al Benzinei 95, s-a redus cu 2,76 lei/litru față de anul 2017, de la 8,14 lei/litru la 5,37 lei/litru. Însă prețul mediu de vânzare în 2020 a fost cu doar 99 bani/litru mai mic decât în 2017 și a constituit 15,93 lei/litru față de 16,92 lei/litru în 2017. Reducerea prețului de import a fost ”mâncat” de impozite și apetitul companiilor petroliere. Astfel în 2020 TVA și Acciza la Benzină a constituit 7,13 lei/litru, cu 88 bani/litru mai mult decât în 2017. Iar adausul comercial aplicat de companiile petroliere în 2020 a fost cu 89 bani/litru mai mult decât în 2017 și a constituit 3,43 lei/litru, față de 2,54 lei/litru în 2017. Lipsa de plafonare a scos timp de 2 ani, în mediu câte 65 bani/litru în plus pentru fiecare litru de Benzină procurat, cea ce înseamnă sute de milioane lei, plătiți nejustificat”, comunică el.

La Motorină, Ioniță spune că situația este și mai proastă, adaosul comercial al companiilor petroliere în 2020 a fost aproape dublu față de perioada plafonării prețurilor și a constituit 2,95 lei/litru, sau cu 1,34 lei/litru mai mult decât în anii 2017-2018. Principalii consumatorii de motorină este ramura agricolă și de transport.

„În concluzie putem afirma următoarele: Ne-am dori foarte mult să avem o piața a produselor petroliere de-monopolizată, cu legislație euro-conformă, cu concurență reală, unde prețurile sunt corecte și consumatorii beneficiază pe deplină de avantajele scăderii prețurilor pe plan internațional, nu doar de dezavantajele creșterii de prețuri. Însă acest lucru cel mai probabil nu se va întâmpla în viitorul apropiat. Din acest motiv rămâne o singură soluție, care și-a dovedit eficiența în Moldova: plafonarea prețurilor. În opinia mea este o soluție proastă, dar din păcate alta mai bună nu există”, spune expertul.

Mihaela Rotari

Share