Simion Levițchi, AGEPI: Designul industrial – un alt obiect de proprietate intelectuală care nu este utilizat la maxim de solicitanții din RM
Simion Leviţchi, şef direcţie mărci şi design industrial a AGEPI, spune că, designul industrial nu este utilizat la maxim de către solicitanţii din R. Moldova. De altfel, a vorbit despre situaţia la acest capitol, dar şi oportunităţile oferite şi cum pot fi protejate.
„Designul industrial este un alt obiect de proprietate intelectuală care, după părerea noastră, nu este utilizat la maxim de către solicitanţii din RM. Deoarece, dacă ne referim la aspectul exterior al produselor, varianta cea mai bună de a-l proteja şi a obţine drepturi exclusive ar fi designul industrial (în conformitate cu Legea privind protecţia desenelor și modelelor industriale)”, a spus Leviţchi.
La fel, a venit şi cu un exemplu concret. „Spre exemplu, în RM se manifestă un interes mai mare faţă de protecția diferitor etichete, ambalaje, butelii. Aceasta se explică prin faptul că produsele din diferite domenii de obicei sunt ambalate. Unele întreprinderi, pentru a se evidenţia pe piaţă, îşi elaborează ambalajele sale care să le deosebească de cele ale altor companii. Acelaşi produs poate fi în ambalaj de aceeaşi formă, de exemplu un paralelipiped, dar cu grafică absolut diferită. Atunci această parte grafică poate fi protejată şi prin înregistrarea unui design industrial. În acest mod, producătorul poate fi sigur că va fi unica persoană care va utiliza acest design pe teritoriul RM. Deseori, când se elaborează un produs nou, se elaborează și un ambalaj mai deosebit”, spune el.
De asemenea, a menţionat că, oportunitățile oferite de protecția designului industrial ar putea prezenta interes pentru diverse categorii de autori şi producători din Republica Moldova.
„De exemplu pentru acei ce activează în domeniul industriei ușoare, elaborează modele de mobilier. Această oportunitate este importantă nu doar pentru producători. Aspectul exterior al obiectelor elaborate (chiar la etapa când există doar pe hârtie) poate fi protejat pe numele autorului şi, numai după identificarea persoanelor interesate să producă, acesta le-ar putea fi vândut celor din urmă”, a dezvăluit şeful direcţiei mărci şi design industrial.
„Înregistrarea obiectelor elaborate în calitate de design industrial este un instrument în plus pentru promovarea lor, inclusiv prin publicarea lor în BOPI și în baza de date gestionată de AGEPI. De obicei, după înregistrarea primei cereri, autorul/producătorul vine cu următoarele cereri pentru a-și proteja creațiile noi”, a precizat Leviţchi.
Totodată, în contextul înregistrării designului industrial, este important de menţionat, că pentru întreprinderile mici şi mijlocii sunt prevăzute reduceri considerabile. Din taxa de bază acestea plătesc doar 35%, adică este un sprijin considerabil din partea statului pentru ca întreprinderile mici şi mijlocii să-şi poată proteja mai uşor drepturile de proprietate intelectuală.
De asemenea, Leviţchi, s-a referit şi la cererile pentru înregistrare a design-ului industrial.
„Aici aş menţiona şi faptul că, dacă cineva a elaborat mai multe modele (spre exemplu – etichete sau obiecte de vestimentaţie), atunci într-o singură cerere pot fi incluse până la o sută de obiecte din aceeaşi categorie. Este un pas în plus pentru a uşura procesul de protecţie. În acest mod, se poate completa o singură cerere în care pot fi prezentate, de exemplu, 20 de obiecte. În acest caz taxele de protecţie (recalculate la un obiect) sunt mult mai mici. Sunt și cereri care includ 70-100 de modele. Nu înseamnă că toate 100 de modele vor fi lansate în producție. Elaborând 100 sau 50 de modele de diferite obiecte, solicitantul le poate asigura protecția, iar mai târziu, pe parcurs, poate decide care dintre ele ar fi mai optimal să fie lansate pe piaţă”, a dezvăluit Leviţchi.
„În cadrul diferitor seminare, publicații încercăm să aducem la cunoştinţa designerilor, reprezentanților întreprinderilor producătoare că pot fi protejate cele mai diverse produse – de la cele mai mici dimensiuni până la obiecte de mari dimensiuni”, mai spune el.
„Pentru a promova designul industrial ca obiect de proprietate industrială, în cadrul expoziţiei INFOINVENT, organizate de AGEPI, anterior anual, iar în prezent o dată la doi ani, în ultimii ani un compartiment special a fost dedicat acestui domeniu. La finalul competiției se desemnează cele mai reușite lucrări prin decernarea medaliilor de bronz, argint, aur și premiului „Cel mai reuşit design industrial”. Aceasta este o acţiune prin care se evidenţiază rolul designului industrial atât pentru societate, cât pentru autori, producători”, a spus Leviţchi.
„Important este că prin designul industrial ar putea fi asigurată protecţia multor creații umane”, a conchis el.
Cristina Tomac