Consultări, transparență? O mișcare civică – indignată de decizia privind aplicarea unei picturi pe pereții de sub podul de la Telecentru!

Consultări, transparență? O mișcare civică – indignată de decizia privind aplicarea unei picturi pe pereții de sub podul de la Telecentru!

Mişcarea civică Occupy Guguţă susține că podul de la Telecentru trebuie să rămână un spațiu liber pentru toți artiștii și artistele graffiti – „în loc de un spațiu dinamic de exprimare liberă, artistică, politică, socială vom avea monopolul unei expresii sterile „Ne-am pornit” întinsă pe sute de metri pătrați”, informează OFICIAL.

„Nu suntem împotriva îmbunătățirii, reabilitării și amenajării unor spații publice din oraș, ci împotriva modului în care cetățenii și artiștii au fost tratați cu lipsă de respect. Consultări, transparență, participare, viziune de dezvoltare culturală? Nu, suntem departe de așa ceva. Ce avem în schimb? Lipsă de diversitate, ignorarea doleanțelor propriilor cetățeni și favorizarea business-ului în detrimentul cetățeanului de rînd. În anul 1997, sub podul de la Telecentru a avut loc primul concurs din Moldova pentru artiști și toți doritorii. De atunci, acesta este un loc folosit de artiștii și artistele graffiti. Unicul loc de liberă exprimare legală a acestora. Deși Pretura sectorului Centru anunța în mai că vrea să promoveze artiștii plastici autohtoni, iar primarul Ceban spunea despre podul de la Telecentru că este „o imensă pânză de exprimare pentru artiştii noștri muraliști, care vor să-şi expună ideile în culori”, până la urmă, prin lipsa de transparență și de consultări publice, am ajuns la un mare panou publicitar, realizat de un singur artist, cu logo-urile celor care finanțează pictura puse acolo pe o perioadă nedeterminată”, se menționează într-o postare a Mișcării.

„Nu e clar nici din ce motive pretura s-a axat pe acest pod, neavând idee de peretele exact sau mărimile acestuia și nici de câți bani sunt necesari pentru prelucrarea suprafeței și a picturii în sine. Ideea inocentă de „promovare a artiștilor locali”, desigur, într-o manieră neîndemânatică tipică autorităților, dispare când intră în joc cumătrismul nostru cel de toate zilele și interesele comerciale ale anumitor agenți economici, restul fiind imediat dați la o parte. Podul de la Telecentru reprezintă peste 20 de ani de istorie a comunității de graffiti locale. 20 de ani în care artiștii au contribuit la dezvoltarea artei urbane și au îmbogățit patrimoniul cultural. 20 de ani ce urmează a fi acoperiți de încă un covor pseudo-patriotic. Ne-am dori ca în comunitatea de artiști să existe solidaritate și colaborare, la fel și între locuitorii acestui oraș. Ne-am dori ca spațiile publice să rămână accesibile și reprezentative pentru toți cetățenii și toate cetățenele. Ne-am dori ca autoritățile să învețe odată și odată cum se consultă părerea locuitorilor și ce înseamnă cu adevărat incluziune. Cât despre acest proiect-reclamă, executat în scop comercial, folosind proprietatea publică municipală, propunem APL-ului să taxeze beneficiarii cu suma prevăzută pentru arenda acelui perete în calitate de spațiu publicitar”, mai comunică Mișcarea.

La rândul său, Primarul Ion Ceban, anterior, a declarat că inițiativa face parte din Campania națională #NeamPornit şi – „este un proiect inedit, fără precedent, un concept turistic, ce celebrează tradițiile noastre cu experiențe autentice și neexplorate, iar primăria și eu personal, mereu vom susține proiectele frumoase”.

Doina Secrieru

Share