Consiliul Concurenței: Nu au fost stabilite majorări semnificative a prețurilor de comercializare a produselor alimentare
Sectorul retail-ului alimentar reprezintă un element-cheie în asigurarea securității economice a statului, iar funcționarea eficientă și coerentă a domeniului respectiv condiționează dezvoltarea ramurilor conexe ale economiei naționale. Astfel, Consiliul Concurenței monitorizează funcționarea optimă a pieței comercializării cu amănuntul a produselor alimentare, în vederea promovării intereselor legitime ale consumatorilor.
Urmare, în contextul declarării stării de urgență și extinderii Covid-19, autoritatea de concurență a dispus o serie de măsuri în vederea monitorizării comportamentului întreprinderilor din sector, pe întreg teritoriul Republicii Moldova, în partea ce ține de evoluția prețurilor (atât în rețelele de magazine, cât și în magazinele de cartier).
Totodată, având în vedere că rețelele de magazine ocupă un loc important în acest sector, urmare a monitorizării și coroborării datelor acumulate, a fost estimată evoluția prețurilor medii de raft a produselor selectate, în cazul entităților de acest tip.
Evoluția prețurilor medii la produsele alimentare în rețelele de magazine (lei)
Analiza evoluției prețurilor medii la produsele lactate indică la majorări în luna martie comparativ cu februarie, după cum urmează: lapte ~1,83%, smântână ~0,55% și unt din lapte de vaci ~3,84%, brânza de vaci ~2,82%. Totodată, prețul s-a diminuat la carnea de porc/bovină ~1, 57 % și majorat la carnea de pasăre ~2,05%.
De asemenea, se atestă majorări comparative la prețurile medii de raft la produsele solicitate în sezonul de primăvară: crupe ~1,48% și legume ~4,9%.
Informațiile disponibile indică la menținerea prețurilor medii de raft pe parcursul ultimelor luni la produse precum: pâine, ouă de găină și ulei de floarea soarelui.
Este de menționat că „panica pandemică” de creare a rezervelor de produse alimentare de către consumatori, a condiționat epuizarea stocurilor la unele entități economice, în special la hrișcă, precum și majorarea esențială și nefondată a prețurilor de raft (cca 28 lei/kg în magazinele de cartier). Ulterior modificării comportamentului consumatorilor, situația s-a normalizat, prețurile diminuându-se esențial (cca 19,20 lei /kg în magazinele de cartier).
Urmare a analizei sectoriale, nu au fost stabilite majorări semnificative a prețurilor de comercializare a produselor alimentare, precum și careva abateri de ordin concurențial.
Totodată, se constată că evoluția prețurilor de raft la majoritatea produselor alimentare este generată în special de relația „cerere vs. ofertă”, precum și evoluția costurilor de import și/sau eventual de procesare a materiei prime.
Consiliul Concurenței continuă studierea aspectelor de relevanță pe piața de referință, prin realizarea măsurilor specifice, și urmează a interveni prompt, inclusiv prin intermediul organelor de ocrotire a normelor de drept, în cazul identificării situațiilor de încălcare a normelor concurențiale, în special în perioada pandemiei.
Cristina Pendea